Newsletter subscribe

SEO

Pozycjonowanie stron internetowych – co to jest? Czy potrzebujesz SEO?

Pozycjonowanie stron internetowych - co to jest?
Dodano: 21 kwietnia 2020 o 20:38   /   przez   /   Komentarze (0)

Poradniki dotyczące promocji strony internetowej jako jeden z podstawowych elementów strategii marketingowej wymieniają pozycjonowanie. Jednak co to właściwie jest pozycjonowanie? Czy różni się od pojęcia SEO? Postaramy się wyjaśnić oba zagadnienia w możliwie przystępny sposób.

Szukając informacji w Internecie, 98% Polaków wpisuje zapytanie w wyszukiwarkę Google. Zdecydowana większość z nich nie przechodzi nigdy na drugą stronę wyników wyszukiwania. Zatem czy Twoja strona potrzebuje pozycjonowania? Odpowiedź na to pytanie jest dla większości biznesów jednoznaczna – zdecydowanie tak. Obecność w TOP10 wyników wyszukiwania na frazy związane z prowadzoną działalnością, szczególnie jeśli chodzi o biznes e-commerce, jest jednym z najlepszych sposobów na pozyskanie klientów.

Co to jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie stron internetowych to szereg zabiegów optymalizacyjnych prowadzących do uzyskania jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Pod pojęciem pozycjonowania ukrywa się optymalizacja samej strony internetowej, zwana optymalizacją on-site oraz budowanie profilu linków zewnętrznych, zwanych optymalizacją off-site.

Każdy z procesów ma za zadanie maksymalne dopasowanie naszej strony internetowej do wymagań algorytmu wyszukiwarki Google. Im bardziej witryna jest zoptymalizowana według wymagań algorytmu oraz jest bardziej popularna w sieci (dla Google oznacza to w ogólnym rozumieniu odnośniki do naszej strony z innych witryn), tym większe szanse na osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja on-site

Proces pozycjonowania strony internetowej najlepiej rozpocząć od kompleksowej optymalizacji naszej witryny pod wytyczne Google. Czynników rankingowych jest obecnie ponad 200 i nie ma jednoznacznych instrukcji jak dopasować się do każdego z nich. Można jednak przyjąć kilka elementów niezbędnych do poprawnej optymalizacji SEO on-site:

  • poprawna budowa techniczna strony, bez odnośników do nieistniejących zasobów
  • szybkość działania
  • odpowiednia struktura kategorii
  • dobrze zaprojektowana struktura informacji
  • wyczerpujące treści na podstronach
  • teksty z odpowiednim formatowaniem, ze stosowaniem nagłówków, śródtytułów, list, grafik
  • przyjazne adresy URL
  • wewnętrzne linkowanie

To tylko niektóre z elementów o które należy zadbać żeby efektywnie pozycjonować stronę internetową. Jednak nawet najlepiej zoptymalizowany portal nie osiągnie dobrej widoczności w Google bez zadbania o drugą “część układanki”.

Optymalizacja off-site

Promowanie strony internetowej w Google wymaga zbudowania odpowiedniego profili linków zewnętrznych, czyli odnośników do naszej witryny z innych miejsc w sieci. Według polityki Google, linki do naszej strony powinny być pozyskiwane w sposób naturalny – powinniśmy tworzyć atrakcyjne treści, angażujące użytkowników, którzy sami będą linkować naszą stronę. W praktyce trzeba temu procesowi trochę pomóc. Najpopularniejsze sposoby pozyskiwania linków to:

  • publikacji artykułów sponsorowanych
  • wpisy gościnne na branżowych portalach i blogach
  • linki z for internetowych
  • linki z komentarzy na blogach
  • partnerstwo / współpraca
  • sponsoring (kluby sportowe, stowarzyszenia)

SEO – optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych

Optymalizacja SEO (z angielskiego Search Engine Optimization) jest niezbędnym procesem przy tworzeniu i prowadzeniu strony internetowej. Dotyczy to zarówno biznesów lokalnych, których ludzie wyszukują w internecie oraz oczywiście sklepów internetowych i innych biznesów e-commerce, dla których działania online są najczęściej jedynym sposobem na pozyskanie klientów.

Dzięki skutecznym działaniom SEO, możemy dotrzeć bezpośrednio do klientów, którzy szukają w internecie usług i produktów dokładnie takich jak nasze. To niewątpliwie największa zaleta pozycjonowania w porównaniu z innymi działaniami marketingowymi – tutaj to klient szuka nas, a nie my narzucamy się reklamą. 

Czym się różni SEO od pozycjonowania?

Pojęcia SEO i pozycjonowania są ze sobą zbieżne i określają działania prowadzące do osiągnięcia jest najwyższych miejsc w wynikach wyszukiwania Google. Jednak często uznawana jest zasada, że SEO dotyczy optymalizacji zgodnej z wytycznymi Google, czyli zmian na stronie – odpowiedniej architektury treści, optymalizacji szybkości działania, pisania ciekawych angażujących treści, a pozycjonowanie to połączenie SEO z link buildingiem, który jest z zasady niezgodny z polityką Google.

Każda działalność mająca na celu pozyskanie linków przychodzących do naszej strony, w tym kupowanie artykułów sponsorowanych czy wymiana linkami, są łamaniem wytycznych Google dla webmasterów. Każde takie działanie jest uznawane za próbę manipulacji wynikami wyszukiwania i może być karane przez algorytm wyszukiwarki.

Od czego zacząć pozycjonowanie?

Rozpoczynając pozycjonowanie strony internetowej, warto poznać choćby podstawy SEO, aby wiedzieć na czym polega cały proces, jakie są jego założenia i do czego ma prowadzić. Może w tym pomóc pomoc techniczna Google – Optymalizacja witryn pod kątem wyszukiwarek (SEO) – przewodnik dla początkujących. Nawet jeśli zdecydujemy się na zlecenie pozycjonowania agencji czy freelancerowi, będziemy mogli weryfikować ich działania i ocenić czy są one odpowiednio wykonywane.

Jeśli chcemy samodzielnie pracować nad pozycjonowaniem swojej strony internetowej, możemy dodatkowo wyszukać kursy SEO oraz skorzystać z konsultacji SEO u doświadczonego specjalisty, który doradzi nam jakie kroki należy podjąć oraz w jakiej kolejności je wykonywać. Pomoże nam to szybciej wypracować dobre pozycje w wyszukiwarce i wygenerować ruch organiczny na stronie.

Podsumowanie

Pozycjonowanie strony internetowej to jeden z najlepszych sposobów na wygenerowanie wartościowego ruchu na firmowej stronie lub w sklepie internetowym. Jednocześnie, mimo rosnących kosztów poszczególnych działań, pozostaje w wielu branżach najtańszym źródłem pozyskiwania klientów.

Komentarze (0)

Treść komentarza

Treść komentarza
Imię E-mail WWW