SEO
Ile trwa pozycjonowanie? Kiedy zobaczymy pierwsze efekty?
Pozycjonowanie stron internetowych jest bardzo złożonym procesem. Wiele osób zlecając go, nie rozumie do końca jego przebiegu, a co za tym idzie nie orientuje się, jak długo może potrwać. Chcąc promować swoją stronę internetową, zależy nam przeważnie na czasie i na tym, aby jak najszybciej znalazła się na wysokich pozycjach w Google oraz przynosiła nam profity. W tym tekście odpowiadamy na pytania — ile trwa pozycjonowanie stron www oraz od czego zależy ten czas. Podpowiadamy również, kiedy będziemy mogli zauważyć pierwsze efekty.
Co wpływa na czas pozycjonowania stron www?
Na proces pozycjonowania i jego czas wpływa wiele elementów. Mogą one na siebie wzajemnie oddziaływać oraz znacznie opóźniać lub przyspieszać cały proces. W zależności od danego przypadku niektóre elementy pozycjonowania mają większe lub mniejsze znaczenie, ale w dalszym ciągu są istotną kwestią całego procesu ogólnie. Oto najważniejsze elementy pozycjonowania, które mają wpływ na jego czas.
Cel jaki chcemy osiągnąć
Pierwszym elementem, który wpływa na długości pozycjonowania, jest cel, jaki chcemy osiągnąć. Logicznym zatem jest, że im wyższy cel założymy podczas rozpoczęcia pozycjonowania tym dłużej ono potrwa niezależnie od kategorii czy innych parametrów. Znacznie szybciej możemy znaleźć się w TOP10 pod kilkoma frazami aniżeli w TOP3 pod wieloma popularnymi frazami z naszym sklepem internetowym w popularnej kategorii np. modowej. To w dużej mierze od tego, jaki cel sobie założymy, zależy czy pozycjonowanie przebiegnie w krótkim czasie. Celem pozycjonowania jest również to, co chcemy osiągnąć z naszym projektem. Oznacza to, że nawet pomimo szybkiego znalezienia się na pierwszej stronie wyszukiwarki Google może minąć jeszcze nieco czasu, aż zaczniemy pozyskiwać satysfakcjonujący nas ruch organiczny.
Kompetencje i możliwości specjalisty SEO / agencji SEO
Drugim bardzo ważnym elementem pozycjonowania, który może wpływać w znacznym stopniu na jego czas, są kompetencje i możliwości agencji SEO lub specjalisty, któremu zlecamy pozycjonowanie. Im bardziej doświadczony i posiadający większe kompetencje specjalista, tym przeważnie szybszy czas pozycjonowania. Proces ten jest złożony i niezwykle wymagający. Jeśli powierzymy go osobie bez większego doświadczenia, czas z pewnością będzie dłuższy. Powierzając naszą witrynę internetową agencji SEO lub dobremu specjaliście freelancerowi mamy pewność, że osoby zajmujące się naszą witryną, znają się na swojej pracy oraz mają spore doświadczenie. Ponadto duże agencje mogą w każdej chwili przydzielić do pozycjonowania naszej strony internetowej wedle potrzeby kolejnych pracowników (pod warunkiem że dysponujemy dużym budżetem), dzięki czemu proces ten skróci się. Trzeba jednak zwrócić dużą uwagę na przebieg prac, ponieważ często zdarza się że ilość umów obsługiwanych przez agencję SEO mocno przekracza możliwości jej zespołu specjalistów i nasza strona zostanie zaniedbana przez pozycjonera, który zajmuje się wieloma projektami jednocześnie.
Budżet do dyspozycji
Ważnym czynnikiem, który ma wpływ na długość pozycjonowania, jest nasz budżet finansowy. To od ilości pieniędzy w sporej mierze zależy, jak szybko przeprowadzimy działania oraz jak będą one intensywne. Większość klientów według statystyk przeznacza do 5000 złotych miesięcznie na pozycjonowanie witryny, co jest pewnego rodzaju odnośnią. Im więcej pieniędzy przeznaczymy na ten proces, tym szybciej będzie on przebiegał. Za środki możemy zatrudnić dobrą agencję SEO i wykupić wysoki „pakiet” , gdzie pracownicy agencji będą poświęcali sporo czasu dla naszej witryny miesięcznie. Dobrym wyborem będzie również zatrudnienie freelancera SEO, który pobiera mniejszą prowizję niż agencja i przeznacza więcej budżetu na inwestycje w linki czy content. Środki, które posiadamy, możemy przeznaczyć również na usługi dodatkowe — niezależnie od wykupionej usługi ogólnego pozycjonowania. Będzie to np. zakup opisów produktów czy wpisów blogowych, które będziemy umieszczali na stronie. Jest to ważne od strony pozycjonowania, gdyż Google regularnie promuje wartościowe witryny z dużą ilością przydatnego contentu. Za środki możemy też wykonać dodatkowy link building, czyli pozyskiwanie linków np. z wartościowych serwisów poprzez umieszczenie artykułów sponsorowanych. Przed podjęciem takich działań należy koniecznie skonsultować się ze specjalistą SEO!
Kategoria, frazy i konkurencja
Kluczowym elementem dla pozycjonowania jest to, w jakiej kategorii działamy oraz pod jakimi frazami chcemy się promować. Im są one bardzo popularne i oblegane z tym większą konkurencją musimy sobie poradzić. Będzie oznaczała to, że aby pokonać konkurencję musimy wykonać więcej pracy niż w kategoriach mniej popularnych. Do tych topowych należą np. finansowe czy motoryzacja a do tych niszowych np. gra na gitarze. Ogólnie im bardziej dochodowa kategoria, tym trudniej i dłużej pozycjonuje się w niej stronę internetową.
Obecny stan witryny
Ostatnim w naszym zestawieniu elementem, który decydować będzie o czasie pozycjonowania jest obecny stan witryny. Zupełnie inaczej pozycjonuje się witrynę nową, zaniedbaną i tą w dobrym stanie. Im witryna internetowa bardziej zaniedbana tym dłuższy czas pozycjonowania. Przy zaniedbanych i nieaktualizowanych witrynach szybciej jednak zobaczymy pierwsze efekty, gdyż przeprowadzenie kilku zmian będzie już dużym skokiem na przód. Niestety im dalej będzie sięgało pozycjonowanie, tym będzie ono trudniejsze i dłuższe.
Ile trwa zatem pozycjonowanie stron internetowych?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Pozycjonowanie stron internetowych jest procesem indywidualnym i nie można jasno określić ile czasu zajmie wypozycjonowanie strony. Zależy to od wielu wyżej wymienionych czynników. Ogólnie oraz poglądowo można przytoczyć pewne ramy czasowe. Pierwsze efekty pozycjonowania można zauważyć po 1-2 miesiącach, pod warunkiem że nasza strona posiada już długi staż i przynajmniej kilkaset wejść z wyników organicznych Google. Wtedy jest szansa że podstawowa optymalizacja przyniesie szybki efekt. Osiągnięcie docelowego efektu przy pozycjonowaniu w trudnych warunkach może zająć nawet rok lub więcej, w przypadku szczególnie konkurencyjnych branż. Dlatego należy pamiętać o zależnością między czasem pozycjonowania a popularnością fraz pod jakimi pozycjonujemy naszą witrynę internetową. Przy mało popularnych frazach czas ten wynosił będzie ok. 3 miesięcy. Przy średnio popularnych frazach może wahać się on od 3 do 6 miesięcy. Przy frazach, pod którymi panuje największa konkurencja, czas pozycjonowania wynosić może nawet do 12 miesięcy.
Bardzo interesujący tytuł i wpis na blogu. Zdobycie pierwszego miejsca w frazach o małym volumenie wyszukiwania zajęło mi 3 miesiące. Jednak już po paru dniach z pierwszej pozycji spadłem na 3 a następnie na drugą stronę w wynikach wyszukiwania.