Social media
Najczęstsze błędy popełniane w social media
Błędy w social media popełniane są bardzo często. Niektóre z nich mogą mieć bardzo zły wpływ na reputację Twojej firmy w internecie. Pamiętaj, że strona w mediach społecznościowych jest wizytówką Twojej firmy. Poniżej znajdziesz 10 najczęstszych błędów w social media.
1. NIEUZUPEŁNIONY PROFIL
Niestety bardzo często zdarza się, że firmy nie uzupełniają wszystkich informacji na swoich profilach. Brakuje numeru telefonu, adresu strony www, godzin otwarcia, lokalizacji, a nawet opisu firmy. Brak takich danych wygląda nieprofesjonalnie i sprawia, że potencjalni klienci nie odnoszą dobrego wrażenia o firmie.
2. NADMIERNE UŻYWANIE HASHTAGÓW
Hashtagi to bardzo przydatna rzecz, ponieważ zdecydowanie ułatwiają wyszukiwanie. Jednak często są one nadużywane i stanowią główną część naszego wpisu, przez co zaburzają odbiór. Jedynym kanałem, na którym możesz poszaleć z hashtagami, jest instagram. Hashtagi są wręcz wizytówką tego kanału. Tam rzeczywiście są one przydatne, ponieważ budują zaangażowanie, pomagają dotrzeć do większej ilości osób. Na Facebooku jest to bardzo mało popularne i trzeba uważać, żeby posty nie wyglądały śmiesznie.
3. ISTOTNA TREŚĆ
Nie masz o czym pisać, więc tworzysz treści nie związane z Twoją branżą albo co chwile składasz życzenia z okazji nieznanych nikomu świąt. Lepiej pisać mniej, ale z sensem. Pamiętaj, że piszesz do ludzi, a nie do maszyn. Staraj się więc nawiązać dialog, zadawaj pytania, organizuj konkursy i dostarczaj treść na wysokim poziomie, która będzie miała dla nich wartość.
4. PROFILE NA WSZYSTKICH MOŻLIWYCH KANAŁACH
Chcesz w szybkim czasie zdobyć jak największą liczbę fanów, więc zakładasz profile na każdym kanale społecznościowym. Mimo, że wydaje się to dobrym pomysłem, jest wręcz odwrotnie. Prawdopodobnie skończy się to powielaniem tych samych treści. Zabraknie Ci czasu, pomysłów i będziesz prowadzić profile w pośpiechu, nie patrząc na jakość. Nie przyniesie to żadnych efektów, a raczej stworzy nieprofesjonalny wizerunek firmy. Każdy z kanałów ma nieco inny cel, więc nie każdy będzie dobry dla rozwoju Twojej marki. Zastanów się do jakiej grupy docelowej chcesz dotrzeć i na jakim kanale możesz ją spotkać. Na początek najczęściej najlepszym wyborem będzie Facebook . Jest to miejsce podstawowe i uniwersalne. Kiedy już ustabilizujesz sytuację na Facebooku możesz pokusić się o podbój kolejnego serwisu.
5. GRAFIKA
Pierwszym poważnym błędem jest nagminne wykorzystywanie stockowych zdjęć. Skoro istnieją banki zdjęć, to po co tracić czas na tworzenie własnych? Otóż ludzie szukają naturalności, krycie się za „bezosobowymi” zdjęciami nie przyniesie tak dobrych efektów. Zaprezentuj swoje produkty, usługi, chwal się realizacjami.
Po drugie, pamiętaj że Facebook ma określone wymiary grafik. Grafiki o złym rozmiarze mogą zostać ucięte i nie będzie to ładnie wyglądało. Na przykład ucięte logo w avatarze. To pierwsza rzecz, którą zobaczy klient, a jeśli już na wstępie strona nie wygląda profesjonalnie, to nie wróży to zbyt dobrze.
Po trzecie, staraj się, aby grafiki były jak najbardziej atrakcyjne. Warto poświęcić trochę czasu na ich przygotowanie, a najlepiej powierzyć to zadanie grafikowi. Pamiętaj również, aby wszystkie grafiki były ze sobą spójne. Warto pomyśleć o tym już na samym początku.
6. BRAK KONTAKTU Z FANAMI
Pamiętaj, że podstawą social mediów, jak sama nazwa wskazuje, jest społeczność, czyli Twoi fani. Nie odpowiadanie na komentarze, wiadomości to bardzo poważny i niestety powszechny błąd. Jeśli chcesz zjednać sobie ludzi musisz być aktywny, rozmawiać bez żadnych sztywnych formułek. Jeśli nie jesteś w stanie tego robić na bieżąco, najlepiej zlecić komuś to zadanie.
7. REAKCJA NA NEWSY
Reaguj tak szybko, jak tylko się da. Temat może szybko pójść w zapomnienie i nie budzić już takich emocji. Dlatego szukaj nowinek i twórz posty. Może to być zarówno informacja, jak i twoja odpowiedź na dane wydarzenie. Pokaż, że nie zostajesz w tyle i jesteś na bieżąco z wydarzeniami.
8. ZBYT RZADKO LUB ZBYT CZĘSTO PUBLIKOWANA TREŚĆ
Jak często publikować, aby osiągnąć sukces? Na to pytanie niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiele zależy od kanału, na którym prowadzisz swój profil, oraz czy masz faktycznie ciekawą treść do zaprezentowania, wyjątkiem jest twitter, na którym powinniśmy publikować dużo częściej, nawet 10 razy w ciągu dnia. To jednak tylko teoria.
Jeśli zrozumiesz kim jest Twój odbiorca i jakie są jego potrzeby łatwiej będzie ustalić harmonogram publikacji. Najlepszym sposobem jest tutaj metoda prób i błędów. Pamiętaj tylko żeby utrzymywać wysoką jakość. Nie publikuj na siłę, jeśli brakuje Ci tematu.
Jeśli chodzi o godziny publikacji, to zależy od Twojej grupy docelowej. Ogólnie przyjmuje się że najlepiej publikować między 12 a 15 oraz między 20 a 7 rano. To jednak również kwestia indywidualna.
9. BRAK STRATEGII
Działanie po omacku nie przyniesie niczego dobrego. Warto na samym początku zastanowić się nad tym jakie treści chcemy publikować, w jakiej formie mają być. Jeśli zrozumiesz jakie potrzeby mają Twoi odbiorcy, będziesz na wygranej pozycji. Pozostanie tylko utrzymanie dobrej jakości oraz stałe analizowanie.
Uwaga! Ustalenie strategii nie oznacza, że nie możemy wprowadzać nowych pomysłów. Chodzi tutaj raczej o zachowanie spójnej stylistyki profilu.
10. USUWANIE NEGATYWNYCH KOMENTARZY
Jaka jest pierwsza myśl kiedy widzimy negatywny komentarz na naszej stronie? Usunąć jak najszybciej, żeby nikt nie zauważył. Błąd! Jeśli ktoś zauważy, że negatywne komentarze znikają możemy spodziewać się jeszcze większej fali krytyki. To pokazuje, że nie umiemy poradzić sobie z krytyką i przyznać się do błędu. Co powinieneś w takiej sytuacji zrobić? Możesz odpowiedzieć na dany komentarz, przeprosić, zaprosić do rozmowy w celu wyjaśnienia sytuacji. Nie odpisuj jednak pod wpływem impulsu, lepiej chwilę odczekać i przemyśleć odpowiedź. Prowadząc firmę musisz być przygotowany na to, że ktoś może być niezadowolony.
Nie ma niestety jednej, cudownej recepty na sukces w social mediach. Musisz poświęcić sporo czasu i wykazać się kreatywnością, ale to na pewno nie pójdzie na marne. Media społecznościowe mają ogromną moc i możesz wiele zyskać, jeśli podejdziesz poważnie do tematu. Pamiętaj, że dobra reputacja w social mediach przyniesie Ci same korzyści – to tam ludzie szukają opinii.
Komentarze (0)