E-commerce

Czasy trzech generacji – Pokolenie XYZ

Nastały czasy trzech generacji
Dodano: 22 lutego 2018 o 07:06   /   przez   /   Komentarze (0)

NASTAŁY CZASY TRZECH GENERACJI

Różnice pokoleniowe to nieodłączny element każdego życia. Oprócz odmiennego spojrzenia na świat, zachowania, innych gustów muzycznych czy stylów mody, coraz mocniej zauważalne są też różnice w oczekiwaniach wobec ścieżki kariery czy podejmowaniu decyzji, w tym także procesów zakupowych. Jest to wynikiem stale zmieniającego się otoczenia i trybu życia, rozwoju nauki oraz wynikającego z tego postępu technologii.

POKOLENIA XYZ

Współczesna literatura znajduje coraz więcej opracowań na temat różnic między pokoleniami, jednak najbardziej aktualnym i najczęściej występującym jest podział na generacje XYZ.

POKOLENIE X

Pokolenie X – z reguły są to osoby urodzone w latach sześć- i siedemdziesiątych (a nawet wg niektórych badań do 1983 lub 1985 roku). Nazywani czasem także pokoleniem PRL. To generacja, dla której praca była i jest najważniejsza. Dorastali w czasach dużej niedostępności produktów, co dopiero przemiana ustrojowa w Polsce zaczęła zmieniać. Symbol X oznaczać ma niewiadomą. Opisuje się ich często jako ludzi nieco zagubionych w chaosie rzeczywistości.

Pamiętają czasy, w których żeby kupić auto trzeba było jechać w niedzielę na giełdę, a w późniejszych czasach czytali ogłoszenia w gazecie (Ci nowocześniejsi, nawet w telegazecie), z kolei żeby skorzystać z usług fachowca najczęściej sprawy rozwiązywało się po sąsiedzku lub po znajomości. Starsze pokolenie, jak jeszcze niektórzy pamiętają, „wchodziło do Internetu” – żeby coś sprawdzić, czy „posurfować”. Część z nich używa Internetu głównie do wyszukiwania informacji, a jeśli już decydują się na zakupy w sieci, to lwia część dokonywana jest przez znany portal aukcyjny.

POKOLENIE Y

Pokolenie Y, Większość Millenialsów, bo tak inaczej się ich określa, zapyta: jak to „wchodzić do Internetu”? W nim się przecież jest, to naturalna część świata. Jest to pokolenie sieci.

Urodzeni w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ( do ok 1996 roku.) Dorastali w czasach wolnego rynku i większej dostępności produktów niż pokolenie X, jednak w porównaniu z nimi potrzebowali więcej czasu na usamodzielnienie się. W odróżnieniu od nich, więcej czasu spędzają w sieci i dużo łatwiej przyswajają nowinki technologiczne, a także znacznie lepiej się nimi posługują. Millenialsi są wykształceni, a jednocześnie ważniejsza staje się dla nich jakość życia i doświadczenia życiowe niż posiadanie. Cechuje ich wysokie mniemanie o sobie i nieumiejętność przyjmowania krytyki, a także nadmierne oczekiwania od życia. Nieodłącznym towarzyszem życia stał się dla nich smartfon czy laptop, a poprzez media społecznościowe prowadzą życie towarzyskie i co raz częściej, także biznesowe. Szukają produktów i opinii o nich poprzez Internet, ale często jeszcze dokonują zakupów w tradycyjny sposób.

POKOLENIE INTERNETU

Ostatnie pokolenie zostało oznaczone literą Z -należą do niego ludzie urodzeni po roku 1996. Są to nastolatkowie wchodzący w dorosłość i nie można jednoznacznie wskazać, czym się będą charakteryzowali w przyszłości, ale pewne jest, że osoby należące do tej generacji są zdominowane przez sieć od najmłodszych lat.

Pokolenie to jest uzależnione od technologii, poszukuje skonkretyzowanych treści, silnie udziela się w sieciach społecznościowych przenosząc tam w dużym stopniu swoje relacje towarzyskie, jednocześnie dbając o swój publiczny wizerunek. Charakteryzuje ich także multitasking – zajmowanie się wieloma czynnościami naraz, często na kilku urządzeniach jednocześnie – oglądanie serialu na TV przy jednoczesnej rozmowie przez telefon i przeglądanie asortymentu sklepu internetowego to częsty sposób spędzania wieczoru. Pokolenie Z nie pamięta encyklopedii, a wyszukiwarkę Google, nie szuka fachowców w prasie, a Internecie, nie czyta książek, a e-booki.

CZASY PRZENIKAJĄCYCH SIĘ GENERACJI

Obecnie żyjemy w czasach wszystkich 3 pokoleń, niewątpliwie różnice między nimi wynikają z sytuacji politycznej i gospodarczej w jakich dorastali. Najważniejszym czynnikiem, dzięki któremu dostrzegamy taką przepaść jest nieustanny rozwój tego świata, w tym technologii i Internetu.

RELACJE MIĘDZYLUDZKIE W OBECNYCH CZASACH

Nawiązywanie relacji międzyludzkich, zarówno tych bliższych i dalszych, poprzez portale społecznościowe jest z jednej strony łatwiejsze, a jednocześnie ich utrzymanie tak trudne, co wynika z ich powierzchowności, a także dużej anonimowości ludzi w sieci.

WYZWANIA PRZEDSIĘBIORCÓW

Przed współczesnymi przedsiębiorcami również stoi ogromne wyzwanie: pozyskiwanie lojalnych pracowników jest coraz trudniejsze, a zdobywanie nowych klientów będzie od nich wymagało nadążania nad ciągłym rozwojem, oczekiwaniami klientów, a także nad coraz to nowszymi formami promocji własnego biznesu. Dawne reklamy w gazetach z czasów X-ów, jeszcze obecne billboardy z pokolenia Y, bardzo szybko są zastępowane reklamą w sieci, która staje się priorytetowa w czasach trzech generacji – XYZ.

Komentarze (0)

Treść komentarza

Treść komentarza
Imię E-mail WWW